(1) Litre başına 1,15 € olmak üzere 40.000 km mesafede 150 litre yakıt tasarrufu esas alınarak (ağırlıklı ortalama). Bu etki araca ve sürüş koşullarına bağlı olarak değişebilir. UN ECE R117 düzenlemesinde belirlenen test yöntemine göre ölçülen performans.
(2) UN ECE R117 düzenlemesinde belirlenen test yöntemine uygun olarak, aracın hızını saatte 80 km'den 20 km'ye düşürerek ölçülen frenleme performansı.
(3) UN ECE R117 düzenlemesinde belirlenen test yöntemine uygun olarak, saatte 80 km hızda seyahat ederken motor durdurulduğunda ölçülen gürültüdür.
(4) ETRTO yöntemine göre kış koşullarındaki fren etkinliği testi (Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu).
(5) Kış lastiği ile yaz lastiği arasındaki ortalama fren mesafesi farkı. Karlı zeminde 50 km/s hızdan 0 km/s hıza düşüşte elde edilen fren mesafesi. -5°C'de 205/55 R16 üzerinde yapılan TÜV SÜD 2013 testleri.
(6) ISO Norm 19447'de belirtilen test yöntemine uygun olarak, aracın hızını saatte 20 km'den 5 km'ye düşürerek ölçülen buzda frenleme performansı.
AB lastik etiketi: Nasıl okunur?
Yeni araç lastiklerinin tümünün (binek otomobiller, 4x4, SUV ve kamyonetler) bir derecelendirme etiketi taşıdığını fark etmiş olabilirsiniz.
Bu Avrupa lastik etiketi, temel amacı toplu taşımacılıkta sera gazı emisyonlarını azaltmak olan ve Avrupa Komisyonu tarafından 1 Kasım 2012'de sunulan düzenlemenin parçasıdır.
Bu Düzenlemenin 1 Mayıs 2021'den itibaren güçlendirileceğini biliyor muydunuz?
Lastik etiketleri değiştirildi. Yeni etiketin güvenlik (lastiğin ıslak zemin yol tutuş derecesi) ve çevresel parametreler (yakıt verimliliği derecesi ve lastik gürültüsü derecesi) hakkında daha net bilgiler sağlamasıyla birlikte son kullanıcılar için büyük bir adım atılmış oluyor.
Aşağıdaki AB lastik etiketi rehberi kullanımınıza en uygun lastiği seçmenize yardımcı olmak üzere bu değişiklikleri anlamanızı sağlayacak.
AB lastik etiketi rehberi
Avrupa lastik etiketini anlamak çok kolay. Her parametre 1 Mayıs 2021'den itibaren bir sembolle ve bir derecelendirme ölçeğiyle temsil edilecek:
YENİ AVRUPA LASTİK ETİKETİ
1 ve 2 – "Lastik yakıt verimliliği" ve "ıslak zeminde frenleme" sembolleri, lastikleri A ile E arasında sınıflandırır (A en verimli, E en verimsiz olacak şekilde).
3 – "Dış gürültü seviyesi" sembolü, desibel olarak (dB) değerlendirilir ve 3 ölçeği vardır (A, B, C).
4 – "3PMSF" ve/veya "Buzlu yol tutuşu" sembolleri, uygun lastiklerde "Dış gürültü" sembolünün yanında bulunur.
5 – Tarayabileceğiniz bir QR kodu mevcuttur. Bu kod, doğrudan Avrupa veri tabanıyla (EPREL) bağlantılıdır ve size lastik etiketi ve ürün bilgi sayfası hakkında tüm bilgileri verir.
6 – Lastik üreticisinin marka adı, lastik tanımlayıcı referansı, lastik ebadı gösterimi, lastik sınıfı.
Lastik verimliliği göstergesi
Bu Avrupa etiketinin amacı lastiğin performansıyla ilgili şeffaf bilgiler sağlamaktır. Bu, 3 ana kritere (yeni lastiklerde ölçülen) bağlıdır:
Bir lastiğin bu üç ölçekteki konumu size lastiğin enerji verimliliği, güvenliği ve ses performansı hakkında gerçek bilgiler sağlar. Lastiğinizi satın almadan önce en akıllı karşılaştırmayı yapmanıza olanak tanır.
İyi dereceli bir lastik, yakıt ekonomisini iyileştirmenize ve para tasarrufu yapmanıza olanak tanırken bir yandan da yüksek güvenlik ve konfor seviyesini yakalamanıza yardımcı olur.
Bu değişimin sebebi nedir?
Bu etiketler bir tüketici olarak lastik alırken yerinde kararlar vermenizi sağlar. Kattığı temel değerlerden biri de kara yolu taşımacılığının çevresel verimliliğini iyileştirmeye yardımcı olabilecek yakıt verimliliği sunan lastikleri öne çıkarmasıdır.
Lastik etiketi göstergelerinin açıklaması
Lastik yakıt verimliliği
Bu kategori, lastiğin yakıt verimliliği ve sera gazı emisyonuna ilişkin katkısını temsil etmektedir.
Nasıl işler?
Lastikler, temelde yuvarlanma dirençleri yüzünden (lastiğin yuvarlanmaya devam etmek için ihtiyaç duyduğu enerji) araç yakıt tüketiminin yaklaşık %20'sinden sorumludur.
Düşük yuvarlanma direnci olan bir lastik seçmek, yakıt tüketiminizi ve bunun sonucunda CO2 emisyonlarını fark edilir ölçüde azaltmanızı sağlar.
Nasıl ölçülür?
Bu yuvarlanma direnci değeri, bir simülasyon makinesinde ölçülür.
A dereceli bir lastikle E dereceli bir lastik arasında ne fark vardır?
172 £ (1)
ortalama yakıt tasarrufu.
Islak zemin yol tutuşu verimliliği
Etiketin sağ tarafı ıslak zeminde frenleme performansını gösterir.
Nasıl işler?
Yolla tek temas noktası olan lastikler güvenlik konusunda önemli bir rol oynar.
Amaç, yola her koşulda (hava durumu ve zemin yüzeyleri) tutunmaktır.
Nasıl ölçülür?
Araçta yapılan ölçümler Avrupa Düzenlemesinde tanımlanan belli koşullara göre gerçekleştirilir (hız, yol türleri, su derinliği, sıcaklık...)
Derece, test edilen lastiğin performansı ile referans bir lastiğin performansı karşılaştırılarak belirlenir.
A dereceli bir lastikle D dereceli bir lastik arasında ne fark vardır?
9 m(2)
saatte 80 km hızda giden A dereceli lastiklerle D dereceli lastikler arasındaki ortalama fren mesafesi farkıdır.
Dış lastik gürültüsü derecelendirmesi
Nasıl işler?
Trafikle ilişkili lastik gürültüsü önemli bir gürültü kirliliği faktörüdür.
Bu derecelendirme kriterleri size araç dışındaki (araç içinde duyduğunuz gürültü değil) lastik gürültüsü seviyesini verir (Desibel olarak).
3 dalganın yerini (3 dalga = C) A, B veya C harfleri almıştır.
Sabit olarak saatte 80 km hızda lastiğin oluşturduğu gürültü genellikle motor gürültüsünü bastırır. Bu gürültü, yol yüzeyleri ve kullandığınız lastiklere göre de değişebilir.
A dereceli bir lastik
B dereceli bir lastiğin YARISI KADAR GÜRÜLTÜ çıkarır(3)
Kar Tanesi ve Üç Dağ Zirvesi Sembolü (3PMSF)
Nasıl işler?
Bu sembol, gerçek kış performansı sergileyen lastikler içindir: Bu lastikler, karlı yolda kullanıma yönelik olarak tasarlanmış ve test aşaması süresince tanımlanmış gerekliliklerin tümünü karşılamışlardır(4).
30m(5)
kış lastiği takılı olan ve karlı yolda saatte 50 km hızla sürülen bir aracın yaz lastiği takılı bir araca kıyasla fren mesafesindeki azalmadır(5).
Buzlu yol tutuşu sembolü
Nasıl işler?
Buzlu yollarda iyi bir tutuş güvenliği sağlamak için çok önemlidir.
Yeni "Buzlu Yol Tutuşu" piktogramı buzda daha kısa fren mesafesi olan lastikler için sunulmuştur. Bu lastikler yoğun kar ve buzla kaplı yol yüzeyleri için tasarlanmıştır. Sadece sert hava koşullarında kullanılmaları gerekir (Kuzey Avrupa ülkeleri gibi).
Daha ılıman hava koşullarında (daha sıcak havalar ve yağmurlu zeminler) kullanıldıklarında performansları optimal düzeyin altında kalır (özellikle yol tutuşu, aşınma ve ıslak zemin yol tutuşu açılarından).
Yol güvenliği ve yakıt verimliliğinde bir adım önde olun
Yakıt ekonomisi ile yol güvenliğinin sürüş davranışlarıyla da bağlantılı olduğunu bilmek önemlidir:
- Ekonomik sürüş bunlardan biridir ve yakıt tüketimini ciddi oranda azaltabilir.
- Lastiklerin basıncı doğru olmalıdır ve optimum yakıt tüketimi ve ıslak zemin yol tutuşunu garanti etmek için düzenli olarak kontrol edilmelidir.
- Fren mesafelerine her zaman uyulmalıdır.
Daha önce belirtildiği gibi, yeni AB lastik etiketleri sürücülerin lastik performansının hayatları ve bir bütün olarak toplum üzerinde gerçek bir etkiye sahip olduğunu daha iyi anlamalarını sağlayan önemli bir girişimdir. Ancak, tüketiciler tarafından dile getirilen tüm talepleri ve kullanımları kapsamamaktadır.
Yasal Bilgiler