Temel Lastik Terimleri
Temel Lastik Terimleri
Lastik Bayisi Gibi Konuşmayı Öğrenin
ROT AYARI
Aracın tüm lastiklerinin yola ve birbirlerine göre en iyi yönde olacak şekilde ayarlanmasıdır.
BALANS AYARI/BALANS BOZUKLUĞU
Lastiğin tüm ağırlıkları eşit bir şekilde dağıtılmış olarak dönmesidir. Balans bozukluğunu düzeltmek için eğitimli bir tamirci tekerleğin iç veya dış kısmına ağırlıklar ekler.
TOPUK
Lastiğin jant üzerine oturan kenarıdır. İçerisinde, lastiği tekerlek jantına sıkıca kenetleyen karkas kordlarla sarmalanmış veya güçlendirilmiş çelik tellerden oluşan yuvarlak bir çember bulunur.
YOLA TEMAS ALANI
Lastiğin yol yüzeyine temas ettiğin alandır. Ayak izi de denir.
SAPMA
Lastik sırtı ve yanağın lastiğin yer ile temas ettiği alana doğru esnemesidir.
KANAL
Yan yana iki lastik dişi arasındaki boşluktur, lastik oyukları da denir.
MONTAJ
Lastiği jant üzerine yerleştirme ve montajın dengeli olmasını sağlama eylemidir. Yeni lastikler satın aldığınızda bunların profesyonel biri tarafından takılması gerekir. Lastik bayisinin lastik supap gövdesi için cüzi bir ücret alması da standarttır.
ARKADAN KAYMA
Bir aracın viraj alırken sürücünün istediğinden daha sert dönme eğilimidir. Aracın arka tarafı, virajın dışına doğru savrulma eğilimindedir. Arka lastiklerin kayma açılarının ön lastiklerinkine kıyasla daha büyük olduğu yol tutuş koşuludur. Arkadan kayma yapan bir otomobilin arka tarafı geniş bir şekilde savrulma eğilimi gösterir.
ÇEKME
Aracın bir yöne sürülmeden o yöne saptığı durumdur. Bu durum, düzensiz lastik aşınması, bozuk ön veya arka rot ayarı ve yanlış bir biçimde ayarlanmış frenlerden kaynaklanır.
JANT
Lastiğin takıldığı bölümüdür.
JANT ÇAPI
Lastiği destekleyen jant tırnağı oturma yerlerinin çapıdır.
YUVARLANMA DİRENCİ
Lastiğin düzenli bir hızda hareket etmesini sağlamak için gereken güçtür. Yuvarlanma direnci ne kadar düşük olursa, lastiği hareket ettirmek için gereken enerji de o kadar az olur.
ROTASYON
Lastiklerin yerinin belirli bir düzene göre aracın ön tarafından arka tarafına veya bir yanından diğer yanına değiştirilmesi lastik sırtının düzenli olarak aşınmasını sağlar. Yerlerini düzenli aralıklarla değiştirmek (her 10.000-12.000 km’de bir) lastiklerinizin ömrünü uzatmanın basit bir yoludur. Önerilen rotasyon şekli hakkında daha fazla bilgi almak için lastik garanti belgenize bakınız.
RUN FLAT TEKNOLOJİSİ
Delindiğinde hava kaçırmanın etkilerine dayanacak şekilde üretilen ve daha düşük hızlarda ve sınırlı mesafelerde sürüşe devam etmeye izin veren lastiklerdir.
OMUZ
Lastik sırtı ve yanağının buluştuğu alandır.
KILCAL KANALLAR
Bir lastik sırtı bloğunda lastik yola temas alanına yuvarlanırken açılan ve sonra kapanan özel yarıklardır. Yol yüzeyindeki su gerilimini keser, tutunmayı korumak için kauçuğu yol ile temas ettirir, ıslak ve karlı zeminde çekiş gücünü artırır.
SÜSPANSİYON
Aracın gövdesini ve aktarma organlarını lastiklerinin üzerinde tutmak için kullanılan çeşitli yaylar, amortisörler ve bağlantılardır.
SİMETRİK SIRT DESEN TASARIMI
Belirli koşullarda ve yollarda daha iyi performans için lastik sırtının her iki tarafında aynı sırt deseni.
LASTİK LEVHASI
Araca kalıcı olarak iliştirilen ve araç için uygun lastik ebadı ve şişirme basıncını gösteren metal veya kağıt etiket. Levha genellikle sürücü kapısında, torpido gözünde veya yakıt doldurma kapağında bulunur.
ÇEKİŞ
Lastikler ile yol yüzeyi arasındaki arasındaki sürtünme; sağlanan kavrama miktarıdır.
LASTİK SIRTI
Lastiğin yol ile temas eden kısmıdır. Boşluklarının ve oyuklarının tasarımı ile ayırt edilir. Çeşitli koşullarda çekiş sağlar; yüksek kuvvetlere dayanır; aşınmaya, yıpranmaya ve ısıya dayanıklıdır.
DİŞ DERİNLİĞİ
mm olarak ölçülen lastik diş derinliğidir. Türkiye'de yasal diş derinliği 1,6mm'dir.
LASTİK SIRTININ ÖMRÜ
Lastiğin kullanımına son verilmeden önceki ömrü, kilometre performansıdır.
ÖNDEN KAYMA
Ön lastiklerin arka lastiklere göre daha büyük bir kayma açısına sahip oldukları için kaydığı bir yol tutuşu özelliğidir. Önden kayma da denir.
SUBAP
Lastiğe hava giriş ve çıkışına izin veren cihazdır. Kir ve nemi önleyen bir supap kapağı ve hava sızmasını engelleyen bir valf iğnesi ile donatılmıştır.